Ledová královna

05.01.2013 15:56

 

Na první pohled tato hra nemá žádná pevná pravidla, ale dá se s ní pro její variabilitu výborně pracovat. Vedoucí si vymyslí příběh o ledové královně, která se chtěla přátelit s lidmi a nemohla za to, že koho se dotkla, ten pod jejím ledovým paprskem zmrzl (příběh volíme i podle účelu, ke kterému chceme hru využít). Děti se snaží do příběhu vcítit a je na jejich vůli, kdy pod paprskem ledové víly "zmrznou". Pokud děti mají pocit, že rozmrzly, zase se začnou pohybovat volně po třídě, neběhají. V praxi to vše vypadá jako chaotický pohyb a zastavování. Malým dětem můžeme dát k zamrznutí ze začátku pokyn, později necháme na nich, jestli se na pokyn chtějí zastavit nebo ne. Starší děti se mohou dotknout kamaráda a tím zmrazit i jeho, poslední varianta je hromadné zmrznutí - když někdo vidí, že se druhý zastavil, musí stát i on a nakonec se zastaví celá skupina. Stejný postup je i u rozmrznutí.

Hrou je možné motivovat téma zimy nebo je možné jí využít k naplňování průběžných cílů z oblasti vzájemných vztahů a posilování identity jednotlivých dětí. Vzhledem k povaze hry není možné ji nijak jednorázově vyhodnocovat, můžeme však děti vyzvat k tomu, aby samy vymyslely konec příběhu, a jednotlivé varianty si zahrát. V této hře mají šanci všechny děti, nezáleží na jejich pohybových schopnostech, spíše na schopnosti ovládat se, a proto někdy plně neuspokojuje děti pohyblivé až hyperaktivní. Ty mají raději akčnější varianty - např. se "zamrzáním" kamarádů